שם מלא טלפון דואל

 

 

שם מלא טלפון דואל

 

 

 

המסלול המלא לפיתוח תוכנה למובייל (בהתמחות iphone ו-android)

 

המסלול המלא לפיתוח תוכנה למובייל (בהתמחות iphone ו-android)

 

תכנות בשפת c#,תכנות ב-php, תכנות בשפות c ו- objective c , iOS api,

תכנות בשפת java, android api, הקמת אתרי אינטרנט ב-html  ו-jscript

 

משך הקורס: 550  שעות אקדמיות + 900 שעות עבודה עצמית בבית

 

מבוא

 

בשנים האחרונות עובר עולם המחשוב מהפכה המשפיעה באופן דראמטי על מבנה חומרה, תוכנה ואופן השימוש בהם בעולם ה-IT. עד לפני 3-4 שנים שימוש בתוכנה התבצע באמצעות מחשב PC סטנדרטי ואילו כיום מהפכת הסמארטפונים והטאבלטים משנה סדרי בראשית.

 

מצד אחד מחשבי טאבלט פשוטים לשימוש כדוגמת ה-iPad ומתחריו נמכרים כלחמניות חמות ובאופן הדרגתי מחליפים מחשבים מסורתיים. מצד שני טלפונים סלולריים מודרניים הופכים למחשבים קטנים ומשופרים בעלי מגוון יכולות חומרה חדשות, חיבור קבוע לאינטרנט וזמינות מיידית.

 

להמחשת ממדי התופעה - בשנת 2011 נמכרו בעולם יותר סמארטפונים (טלפונים סלולריים חכמים) מאשר מחשבים ניידים ובישראל עצמה בראשית 2012 יש כבר ללמעלה מ-50% מהאנשים הבוגרים אייפון או אנדרואיד!

 

הן מבחינה טכנולוגית והן מבחינה עסקית קיים הבדל גדול בין תוכנה למחשבי PC מסורתיים לבין תוכנה לסמארטפונים וטאבלטים מודרניים:

 

תוכנה מסורתית מפותחת לרוב על ידי צוותים גדולים בתהליך פיתוח ארוך תוך שימוש בטכנולוגיות מבית מיקרוסופט כדוגמת dot net. שיווק תוכנה מסורתית דורש הקמה מסובכת של מערך שיווק ותמיכה.

רוב התוכנה לסמארטפונים וטאבלטים מפותח לעומת זאת על ידי מפתח בודד או על ידי צוות קטן. שיווק התוכנה מתבסס על app stores של ענקיות הטכנולוגיה אפל וגוגל, כאשר המפתח העצמאי איננו נדרש להקמת מערך שיווק כבד ויקר.

בנוסף מערכות ההפעלה השליטות כיום בסמארטפונים וטאבלטים הינן iOS של אפל ו-android של גוגל. גם מיקרוסופט מפתחת מערכת הפעלה מוצלחת לסמארטפונים – windows phone 7, אולם בשלב זה היא איננה נהנית מהצלחה מסחרית גדולה. יצויין עם זאת שלאור שיתוף הפעולה בין מיקרוסופט לנוקיה בו נוקיה אימצה את windows phone 7 כמערכת ההפעלה העתידית הבלעדית שלה לסמארטפונים קיים צפי שהמצב ישתנה לטובת מיקרוסופט בעתיד.

 

העובדה שניתן לפתח אפליקציות מובייל לבד, קלות שיווק האפליקציות בסיוע אפל וגוגל, וקצב הגידול האסטרונומי של התחום יוצרת הזדמנות חד פעמית למפתח העצמאי השולט בטכנולוגיות המובייל.

מפתח זה יכול לעבוד לבד, להמציא ולמכור מוצר תוכנה לשוק ענק הצמא לחדשנות וטכנולוגיה.

קיימים עשרות מפתחי תוכנה שהקימו בעצם חברות סטארט אפ והתעשרו על בסיס כשרונם והרעיון המקורי שעלה במוחם. רבים אחרים עובדים כמפתחים עצמאים או שכירים - נהנים מהעבודה ומשתכרים היטב.

 

פיתוח תוכנה על ידי אדם בודד למערכות מובייל איננו דורש לרוב רקע תאורטי חזק במיוחד בבסיסי נתונים, מבני נתונים ואלגוריתמיקה בדומה לפיתוח תוכנה מסורתית בצוות גדול.

עם זאת פיתוח למובייל דורש עדיין בסיס איתן בפיתוח תוכנה וידע מעמיק במערכת ההפעלה לה מפותחת התוכנה.

 

כאמור מערכות ההפעלה החשובות ביותר בתחום כיום הינן אנדרואיד, iOS (של אפל) ובדרגה אחת מתחת לשתיהן windows phone 7 של מיקרוסופט.

 

לכל אחת מהן משתמשים בשפת תכנות שונה. לאנדרואיד כותבים תוכנה ב-java, ל-iOS ב-objective c ול-windows phone 7 ב-c#.

 

מעבר לשליטה בשפות עצמן נדרשת גם שליטה ב-api (מגוון שגרות ומחלקות שמספקת כל מערכת הפעלה כדי להקל על פיתוח תוכנה באותה סביבה) של מערכות ההפעלה השונות.

 

הפופולריות הגואה של אפליקציות מובייל מתבטאת בין היתר בתופעה חדשה בה חברות ולקוחות פרטיים פונים לפרי לנסרים בבקשה לפתח עבורם במקביל גם אתר אינטרנט מסורתי וגם אפליקציות נלוות ל-iOS ולאנדרואיד.

שליטה בטכנולוגיות web ובמערכת cms מאפשרת למפתח המובייל לנצל הזדמנויות אטרקטיביות אלה ולתת ללקוחות סל שירותים מלא הן אינטרנטי מסורתי והן סלולרי.

 

מאחר שמערכות ההפעלה הסלולריות חדשות יחסית קיים מחסור באנשי תוכנה השולטים באחת מהן. על אחת כמה וכמה שנדיר למצוא איש תוכנה טוב השולט הן בפיתוח ל-iPhone והן בפיתוח ל-android.

 

שליטה בשתי מערכות הפעלה אלה בתוספת שליטה בטכנולוגיות web, מעניקה יתרון יחסי גדול מאוד בשוק העבודה ובמיוחד כפרי לנסר המפתח אפליקציות מובייל.

 

הייפראקטיב – בית הספר להיי-טק הטוב בישראל

 

הייפראקטיב הינה בית הספר להיי-טק הטוב בישראל. נקודה.

קיימים הרבה גורמים שמעבירים קורסי הכשרה בענף ההיי-טק. חלק לא קטן מהם עושים עבודה סבירה או אפילו טובה.

אנחנו הכי טובים.

יש לכך מספר סיבות:

 

1.      המרצים הכי טובים בתעשיה. בסופו של דבר הגורם החשוב ביותר הינו המרצה. בחברות אחרות המרצים הינם שכירים. אצלנו המרצים הינם שותפים ובעלי החברה.המרצים שלנו אינם "מטובי המרצים" אלא הטובים ביותר. לא ראש התחום, לא "האחראי הפדגוגי" אלא המרצה עצמו הינו הטוב ביותר בתעשיה.

אתם מוזמנים לבוא, לבדוק ולהשוות את המרצים שלנו מול כל מרצה אחר ולהווכח שבכל קורס וקורס המרצים שלנו הטובים בישראל.

 

2.   היחידים שמציעים קורס מבוא שלם – מבדק ההתאמה האמיתי היחיד – ללא עלות.

אין אפשרות אמיתית לבדוק התאמה של תלמיד לתחום במבחן פסיכומטרי או בראיון של חצי שעה. אנו היחידים שמציעים קורס מבוא מקיף ללא עלות הכולל מבחן התאמה בסיום הקורס, המבוסס על החומר שנלמד במשך הקורס. באופן זה נבדקת באופן אופטימלי ההתאמה האמיתית של מועמד לקורס. 

 

3.   הקורסים עם היקף החומר הלימודי הגדול ביותר. כל אחד מהקורסים הנלמדים בהייפראקטיב כולל חומר רב יותר הנלמד בהיקף שעות גדול יותר מהקורסים האחרים הקיימים בשוק. תלמידים רבים מחפשים קורס קל וזריז אולם לצערנו קורסים כאלה אינם אלא מאחז שווא – בתנאי שוק העבודה התחרותיים נדרש ידע רב ויתרון יחסי כדי להתקבל לעבודה ולהתקדם בקריירה בסולם הארגוני. הקורסים בהייפראקטיב מיועדים לקהל איכותי שמסוגל לעמוד בעומס לימודים מוגבר ולהנות מיתרון יחסי על בוגרי הקולגות.

 

4.      הקורסים היחידים שמותאמים באופן מדויק לקהל ישראלי. חברות אחרות נוהגות להשתמש בחומרי לימוד זרים כדי לחסוך עלויות. אנו מודעים להבדלים הגדולים בין הקהל הישראלי לבין הקהל האמריקאי. בהתאם כל הקורסים שלנו מבוססים על חומר לימוד מקורי רב שפותח במיוחד בעברית. זאת בנוסף לחומרים הזרים באנגלית. בעוד רוב החומרים הזרים עוסקים בעיקר בתאוריה, החומרים המקוריים שלנו עוסקים בעיקר בפרקטיקה ובדרישות המעשיות והיומיומיות בעבודה שוטפת בחברות היי-טק ישראליות.

 

5.      נסיון. הייפראקטיב ומייסדיה עוסקים שנים רבות בהוראת קורסי מחשבים. הייפראקטיב סיפקה שירותי הדרכה עבור חברות הדרכה אחרות, חלקנו היה שותף בעבר בהקמת חלק מהקולגות  או הדריך במסגרתן. על רקע נסיון זה החלטנו שלקהל הלקוחות מגיע שירות טוב יותר, איכותי יותר ואמין ללא פשרות.

 

6.      טכנולוגיות הלמידה המתקדמות ביותר. הייפראקטיב עושה שימוש בכל טכנולוגיה שעשויה להקל, לזרז ולהעמיק את ידיעות התלמידים. הקורסים שלנו נלמדים בשיטה היברידית המשלבת הוראה פרונטלית ושיטת לימודים יחודית "פרטי-משותף" המתבססת על למידה מבוססת חומרים דיגיטליים מקוריים בליווי מורה פרטי. באופן זה זמן הלמידה מנוצל באופן אופטימלי לתועלת התלמיד.

 

7.      התחיבות להצלחה. בעוד אצל הקולגות כ-30-40% מהתלמידים נושרים תוך כדי הקורס, אנו יכולים בזכות כל האמור לעיל להרשות לעצמנו להתחייב להצלחת התלמיד ולגבות התחיבות זאת בחוזה מחייב.

 

8.      התחיבות להשמה. בעוד אצל הקולגות הביטוי "התחיבות לעבודה" הפך לתרגיל שיווקי של אנשי מכירות, אנחנו היחידים שיכולים להתחייב להשמה ולגבות התחיבות זאת בחוזה מחייב.

 

9.   זמינות ופריסה גאוגרפית. אנחנו היחידים שמציעים קורסי ערב, יום ו-bootcamps בתל אביב, חיפה וירושלים.

 

10. Value for money. איננו מתימרים להציע קורסים זולים, גם לא קורסים יקרים. אנחנו מספקים את הקורסים הטובים ביותר וביחס עלות תועלת עליון על כל קולגה.

 

תיאור הקורס

 

המסלול המלא לפיתוח תוכנה למובייל הינו מסגרת הלימודים המקיפה ביותר בישראל להכשרת מפתחי תוכנה למובייל – פיתוח לאייפון נלמד בהיקף רחב יותר מכל תוכנית אחרת (גם אלה שמלמדות רק אייפון), פיתוח תוכנה לאנדרואיד נלמד בהיקף רחב יותר מכל תוכנית אחרת (גם אלה שמלמדות רק אנדרואיד). בנוסף המסלול מכשיר את התלמידים גם בידע בטכנולוגיות  web.

 

בנוסף פיתוח תוכנה בסיסי נלמד באמצעות שפת c# באופן שפותח את הדלת בפני בוגרי הקורס להשתלבות בעתיד גם בפיתוח ל-windows phone 7 או בהמשך לימודים לפיתוח תוכנה מסורתי לסביבת dot.net.

במהלך המסלול התלמידים נדרשים להגיש 2 פרוייקטי גמר.

 

מאחר ומפתחי מובייל רבים פועלים כפרי לנסרים ונזקקים לידע עסקי להצלחה בעסקים, המסלול גם מעניק לבוגריו את הכלים ותשתית הידע העסקי הנדרשים לפתיחת עסק עצמאי כפרי לנסר בתחום פיתוח תוכנת מובייל ואתרי אינטרנט.

 

תלמידים במסלול, המעונינים בכך, יכולים לגשת בסיום הלימודים למבחן ההסמכה הבינלאומי ב-java של חברת oracle ה- OCPJP.

 

את מסלול ההכשרה הקים מר טל שחור – מנכ"ל החברה אישית.

 

מר שחור, בעל נסיון של למעלה מ-20 שנה בפיתוח והדרכה במגוון חברות וסביבות פיתוח, הינו הראשון שהדריך קורסי אייפון ואנדרואיד בישראל והמסלול מבוסס על נסיונו העשיר עם מגוון תלמידים מרקעים שונים בארץ.

 

מסלול הלימודים דורש זמן תרגול רב מאוד בבית, כאשר על כל שעת לימוד בכיתה נדרשות לפחות שעה וחצי של תרגול בבית. הלימודים כוללים התנסות פרקטית בהיקף שאין שני לו - במהלך הלימודים נדרשים התלמידים לכתוב מאות תוכניות מחשב!

 

בוגרי המסלול נהנים מיתרון תחרותי מכריע על פני בוגרים אחרים ויכולים להשתלב כמפתחי תוכנה שכירים בתעשיה הן בפיתוח ל-iOS, והן בפיתוח ל-android. בנוסף הבוגרים יכולים לפעול גם כעצמאים ופרי לנסרים בתעשית התוכנה לסלולר ולאינטרנט ולשווק תוכנה דרך ה-app store של אפל והגוגל מרקט של גוגל.

 

הקורס  כולל 5 מרכיבי לימוד עיקריים:

 

1.      הכשרת התלמיד כאיש תוכנה. נדבך לימודים זה מאגד את הידע וההכשרה הקריטית לה נדרש מפתח תוכנה למובייל כבסיס לפני התמחות בסביבת מערכת הפעלה ספציפית. בסיס רחב בתכנות מוכוון עצמים, בסיסי נתונים ורקע רחב על התעשיה כלולים במסגרת זו כדלקמן:

 

א.      סדנת מבוא לענף ההיי-טק – הקורס כולל סדנא יחודית ויוצאת דופן המועברת על ידי מומחה רב תחומי בעל למעלה מ-20 שנות נסיון בתעשיה. הסדנא נפתחת בהקנית ידע רב באוצר המילים היחודי לתעשיה וב-buzz word שאיש היי-טק חייב להכיר בחומרה, תוכנה, תקשורת, רשתות ומובייל. הסדנא מוסיפה ידע במגוון יכולות טכניות שאיש IT  חייב להכיר – כדוגמת וירטואליזציה ואמולציה ולסיום מציגה לתלמיד את מבנה ענף ההיי-טק הישראלי, דינמיקות בתהליכי פיתוח ובדיקה,  תכנון ובקרת קריירה בענף ההיי-טק ושיקולים משפטיים וחשבוניים בניהול קריירה.

 

ב.       תכנות מוכוון עצמים בשפת c#. שפת c# הינה שפת תכנות מבוססת עצמים מודרנית, שפותחה על ידי מיקרוסופט כמענה לשפת java. C# נחשבת לשפת התכנות העיקרית לטכנולוגית dot.net  הפופולרית וכשפת התכנות הראשית באפליקציות מובייל ל-windows phone 7. השפה מודרנית יותר מ-java ו-objective c ומוצלחת יותר כשפת הלימוד הראשונה בה נתקל התלמיד. בנוסף סביבת הפיתוח visual studio, בה נעשה שימוש לפיתוח בשפה, היא הנוחה ביותר למתכנתים מתחילים. לימוד שאר שפות התכנות בהמשך הקורס מבוצע על בסיס ההבדלים/תוספות שלהן בהשוואה ל-c#.

 

ג.        תכנות בסיסי נתונים ו-sql. כמעט כל אתרי האינטרנט המודרניים וכן אפליקציות מובייל רבות  נסמכות על בסיסי נתונים. הן אנדרואיד והן iOS כוללות בסיס נתונים embedded בשם sqlite. ביחידת לימוד זו נלמדת שפת sql שהיא השפה הסטנדרטית לטיפול בבסיסי נתונים, תוך הדגמה באמצעות בסיסי הנתונים הנפוץ ביותר בסביבת אינטרנט  MySQL.

 

2.      הכשרה בתכנות ל-iOS. מערכת ההפעלה iOS של אפל מותקנת בכל מכשירי האייפון, מחשב ה-iPad ונגני המוזיקה המתקדמים iPod Touc. מדובר במערכת מורכבת שדורשת שליטה בשפות c ו-objective c כאחד ובסט ה-api של המערכת ובהתאם הלימוד כולל:

 

א.   תכנות בשפת c. אמנם c היא "הסבא" של c# אולם בתהליך גיבוש c# נשרו מספר תכונות חשובות של שפת c  (פוינטרים למשל) אותן לומדים בשלב זה. לימודי ההשלמה לשפת c מבוצעים על מחשבי מק בסביבת הפיתוח   XCode של אפל.

 

ב.   תכנות בשפת Objective C. objective c היא שפה חריגה שפותחה בראשית שנות השמונים ונעשה בה שימוש אך ורק לפיתוח תוכנה לפלטפורמות אפל. השפה מיישמת עקרונות object oriented בצורה שונה מאוד מ-java  ו-c# ועיקר הלימודים בשלב זה מתבסס על לימוד מודל ה-oop היחודי בשפה זו.

 

ג.    iOS API. אחד השלבים המהנה ביותר בקורס. לימוד אינטנסיבי של אבני הבנין השונות לפיתוח אפליקציות אייפון, אייפד ואייפוד טאץ' בסביבת XCode ו-Interface Builder תוך פיתוח אפליקציות מובייל רבות. הלימוד כולל הרחבה גדולה במיוחד בתכנות לרכיבי החומר הייחודיים לאייפון ולאייפד.

 

ד.       סדנת iOS 6. סדנא מיוחדת במסגרתה נלמדות השלמות לגרסת מערכת ההפעלה iOS 6.0 העדכנית. מעבר לכך נדונות בסדנא סוגיות בתכנון ממשק משתמש אטרקטיבי ביישומי מובייל, שיקולים שיווקים ב-app store וסיעור מוחות שיטתי כטכניקה לטיוב אפליקציות מובייל.

 

ה.      פרוייקט iPhone.  כתיבת פרוייקט גמר בדמות אפליקצית מובייל מורכבת והעלאתה ל-app store (לבעלי חשבון מפתח).

 

3.      הכשרה בתכנות ל-android. מערכת ההפעלה android שולטת כיום על למעלה מ-50% משוק מערכות ההפעלה לסמארטפונים. פיתוח לאנדרואיד דורש שליטה ברמה גבוהה בשפת java ובסט ה-api של המערכת ובהתאם הלימוד כולל:

 

א.      תכנות מתקדם ב-java. לאחר שהתלמיד כבר שולט בתכנות מוכוון עצמים ב-c# נלמד תכנות מוכוון עצמים ב-java על יסוד מעבר מהיר על ההבדלים בין שתי השפות ולכן מסתיים באופן מהיר יחסית. לאחר מכן מושם דגש על לימוד סוגיות מתקדמות בתכנות java כדוגמת multithreading programming, מבני נתונים מתקדמים ועוד.

 

ב.       Android API. השלב המהנה ביותר בקורס. בשלב זה לאחר שהתלמיד שולט בשפת java נלמד הפיתוח בפועל למערכת ההפעלה Android. מעבר ללימוד הסביבה, תשתית האפליקציה הבסיסית ושיטות הפיתוח, מבוצעת הרחבה גדולה במיוחד בתכנות לרכיבי החומרה השונים היחודיים לסמארטפון מודרני. הלימודים דחוסים וממצים ודורשים שוב תרגול רב.

 

ג.        סדנת android 4. סדנא מיוחדת במסגרתה נלמדות השלמות לגרסת מערכת ההפעלה android 4.0 (ice cream sandwich) העדכנית. מעבר לכך נדונות בסדנא סוגיות בתכנון ממשק משתמש אטרקטיבי ביישומי מובייל, שיקולים שיווקים בגוגל מרקט וסיעור מוחות שיטתי כטכניקה לטיוב אפליקציות מובייל.

 

ד.       פרוייקט android.  כתיבת פרוייקט גמר בדמות אפליקצית מובייל מורכבת והעלאתה לגוגל מרקט. (לבעלי חשבון מפתח).

 

4.      הכשרת התלמיד בטכנולוגיות לבניית אתרים. הלימוד כולל:

 

א.   טכנולוגיות web. לימוד טכנולוגיות ה-web העיקריות לצד הקליינט – לימוד שפת html בגרסת 5.0 המודרנית, לימוד css לעיצוב ברמת קוד של דפי אינטרנט, לימוד שפת java script ושילוב הידע במסגרת dhtml ו-ajax. בפועל לימודי java script מתבצעים לאחר לימוד השפה המורכבת בהרבה c# ועל כן הלימוד מתבצע במהירות ויעילות.

 

ב.       תכנות צד שרת ב-PHP. Php הינה שפת תכנות מוכוונת עצמים המשמשת בתכנות צד השרת

באתרי אינטרנט רבים באינטרנט. הביטוי "צד שרת" מתייחס לתוכנה שרצה בשרת ה-web להבדל מחלק התוכנה באתר שמתבצע בדפדפן. שליטה ב-PHP נדרשת בעת פיתוח אתרי אינטרנט מורכבים ומסייעת גם לשפר אתרי אינטרנט המפותחים באמצעות מערכת cms.     

 

5.   הכשרת התלמיד במיומנויות עסקיות:

מיומנויות עסקיות עלולות להשמע לחלק מהתלמידים כמילת גנאי. אכן רבים נרתעים מידע עסקי ורואים במשא ומתן, מכירות ומשפטים תחומים מרתיעים. אכן, בעולם אידיאלי כל איש היי-טק היה מוערך על בסיס המקצועיות והמיומנות הטכנולוגית שלו באופן טהור ללא שיקולים אחרים כלשהם. אולם אנחנו לא חיים בעולם אידיאלי. למעסיק וללקוח לשירותים שלכם אין ידע מלא לגביכם, הוא לא מכיר אתכם כמוכם וחלק בלתי מבוטל מההצלחה בקריירה כרוך ביכולת שלכם לקדם את עצמכם במסגרת כללי המשחק העסקי המקובל.  לאור עובדות החיים הללו כולל הקורס את הסדנאות הבאות:

 

א.      סדנת מבוא לענף ההיי-טק שמכילה כאמור סקירה של מסלולי קריירה, רקע משפטי ודינאמיקה של יחסי עבודה.

 

ב.       סדנת ראיונות עבודה – לא, לא מדובר רק על "איך לכתוב קורות חיים". מדובר על משנה סדורה של "כיצד למכור את עצמך כמועמד הטוב ביותר לעבודה". הסדנא כוללת הצגה של מתודולוגיה יחודית שפותחה בהייפראקטיב לנושא וסימולציות חיות. הסדנא מועברת לרוב בשלבים הראשונים בקורס כדי להעניק זמן רב לתלמידים לתרגל ולשפר את מיומנויותיהם בטרם גישה לראיונות עבודה.

 

ג.        סדנת דינמיקת פרוייקט. סדנא קצרה במסגרתה מומחשת לתלמידים דינאמיקת העבודה הצפויה להם במקום העבודה. מטרת הסדנא להכין את התלמידים להתמודדות עם מצבי לחץ, חוסר בהירות ומצוקה בראשית הקריירה וכיצד להפוך מצבים אלה להזדמנות במקום מכשול.

 

ד.       סדנת עבודה מול לקוחות. בוגרים רבים פועלים כפרי לנסרים, במקביל לעבודה כשכירים או במסגרת עסק עצמאי. כדי לאפשר לבוגרים להשתלב בפעילות עסקית זו נלמדות במסגרת הסדנא מיומנויות משא ומתן, גישה למכרזים ועבודה מול לקוחות עסקיים במשק הישראלי.

 

במסגרת המסלול נדרשים תלמידים לפתח ולהגיש כאמור 2 פרוייקטי גמר שמשקפים פרוייקטים דומים בהיקפם ורמת הקושי לפרוייקטים מסחריים אמיתיים בתעשיה:

 

אפליקציות מובייל לאייפון ואפליקצית מובייל לאנדרואיד.

 

הנחיות הפרוייקטים ניתנות במסגרת הלימודים בכיתה והעבודה על הפרוייקטים מתבצעת על ידי התלמידים במסגרת שעות עבודה בבית.

 

תלמידים יכולים לבחור את נושאי הפרוייקט בהתאם לתחומי העניין וההעדפות האישיות שלהם.

 

מתכונת הלימודים ומשך המסלול

 

הקורס כולל חומר לימודי בהיקף רב ביותר. חומר הלימוד מועבר בשתי מסגרות:

 

1.      סדנאות לימודים מרוכזות.

2.      לימודים במסגרת "פרטי-משותף".

 

כל החומר הכרוך במיומנויות עסקיות, המבוא הרחב לעולם ההיי-טק,  כמו גם החומר המתקדם ב-android 4.0 ו-iOS 6.0 מועבר במסגרת סדנאות מרוכזות.

שיטת הלימוד בסדנא כוללת העברת ידע פרונטלית, תרגילים קבוצתיים, סימולציות ודיונים בקבוצה ומטרתה לאפשר לימוד חוויתי ככל הניתן של סוגיות עקרוניות בהן נהנים התלמידים מהפריה רעיונית הדדית. לתלמידים בסדנא ניתנים תרגילי בית מעשיים ומחשבתיים כאחד המצריכים מהתלמיד להשקיע מזמנו גם בבית.

 

רוב החומר הכרוך בהכשרת התלמיד בפיתוח תוכנה per se מועבר בשיטת לימודים יחודית "פרטי-משותף" המתבססת על למידה מבוססת חומרים דיגיטליים מקוריים בעברית בליווי מורה פרטי. הלימודים בשיטת "פרטי-משותף" מתקיימים במסלולי היום בימים ב' ו-ה' בשעות 9:00-17:00 ובמסלולי הערב בימים א',ב',ד' ו-ה' בשעות 17:30-21:30. התלמיד יכול לקבוע את משך הלימודים במסלול על ידי החלטה לכמה מפגשי ערב/יום ברצונו להגיע – בתוכנית הסטנדרטית תלמיד לומד פעמיים בשבוע (אך ניתן ללמוד גם רק פעם אחת או אפילו 3 או 4 פעמים בשבוע) ומסיים קורס יום תוך פחות מ-7 חודשים וקורס ערב תוך כ-13 חודשים.

תלמידים מהירים במיוחד זקוקים רק לשעה וחצי תרגול בבית על כל שעת לימודים ב"פרטי משותף" בכיתה. אחרים יזדקקו לשעתיים וחצי בממוצע.

 

מודגש בזאת כי השקעת זמן לימוד בבית, כאמור לעיל, הינה תנאי יסודי להצלחת התלמיד בקורס. הלימודים מתנהלים בקצב מהיר מאוד וללא תרגול מתאים יתקשה התלמיד לעמוד בדרישות הקורס.

 

קהל יעד ודרישות קדם

 

המסלול מיועד לבעלי נטיה ריאלית ואנגלית טובה המעונינים להתמחות בפיתוח תוכנה למובייל.

קבלה למסלול איננה דורשת רקע קודם בתכנות.

 

דרישת המינימום הראשונית למסלול הינה חוש טכני, היכרות עם מחשבי pc ומערכת ההפעלה windows ברמת משתמש סבירה.

 

מעבר לכך נדרשים המועמדים לעבור תהליך מיון קפדני:

 

1.      בשלב ראשון נדרש מעבר בהצלחה של ראיון אבחון ראשוני.

2.      בשלב שני משתתף המועמד בשלב הלימוד הראשון של הקורס – "מבוא להיי-טק".

3.      בשלב השלישי נדרש המועמד לעבור בהצלחה את מבחן סוף שלב "מבוא להיי-טק" (שמהווה מבחן סינון לקבלה מלאה למסלול).

 

כל החומרים בקורס נלמדים בעברית תוך שימוש בחומרי עזר יעודיים בעברית שפותחו על ידי חברת הייפראקטיב.

 

זכאות לתעודת גמר

 

על מנת להיות זכאי לקבל תעודת גמר יש לעמוד בדרישות הבאות:

 

1.      נוכחות מלאה ב-90% מהשיעורים.

2.      ביצוע מלוא התרגילים במסלול.

3.      הגשת כל הפרוייקטים במסלול.

4.      השתתפות ועמידה בבחינות הפנימיות של המסלול.

 

תכני המסלול:

 

נושאים ושעות

 

סדנת מבוא לענף ההיי-טק                                    25

 

סדנת ראיונות עבודה                                            10

 

תכנות מוכוון עצמים ב-c#                                    70

 

עבודה עם בסיסי נתונים ותכנות SQL                    10

 

טכנולוגיות WEB                                              20

 

PHP                                                                20

 

C                                                                     25

 

Objective C                                                    25

 

iOS API                                                          120

 

סדנת ios 6                                                         10

 

סדנת דינמיקת פרוייקט                                        5

 

פרוייקט iPhone                                                25

 

תכנות מתקדם ב-Java                                         60

 

Android API                                                  80

 

סדנת android 4                                                10

 

פרוייקט Android                                             25

 

סדנת עבודה מול לקוחות                                      10

 

פירוט תכנים לנושאים

 

סדנת מבוא לענף ההיי-טק           

 

היכרות עם ענף ההיי-טק הישראלי, טכנולוגיות בסיס חיוניות לאנשי הי-טק וקריירה בענף.

 

הסדנא מועברת על ידי מומחה רב תחומי בעל למעלה מ-20 שנות נסיון בתעשיה. הסדנא נפתחת בהקנית ידע רב באוצר המילים היחודי לתעשיה וב-buzz word שאיש היי-טק חייב להכיר בחומרה, תוכנה, תקשורת, רשתות ומובייל. הסדנא מוסיפה ידע במגוון יכולות טכניות שאיש IT  חייב להכיר – כדוגמת וירטואליזציה ואמולציה ולסיום מציגה לתלמיד את מבנה ענף ההיי-טק הישראלי, דינמיקות בתהליכי פיתוח ובדיקה,  תכנון ובקרת קריירה בענף ההיי-טק ושיקולים משפטיים וחשבוניים בניהול קריירה.

במסגרת הסדנא נסקרים גם בזריזות התכנים הנלמדים במסלולי הלימוד השונים בחברה, נוהלי הלימוד, הדרישות מהתלמידים כדי להצליח בלימודים ושיטות הלמידה האפקטיביות. כן מבוצעים תיאום ציפיות והגדרת יעדים לתלמידי הקורס.

 

סדנת ראיונות עבודה                                           

 

תלמיד תיכון ממוצע משקיע עשרות שעות בהכנה למבחן בגרות שלא ישפיע על חייו כהוא זה בעתיד, כדוגמת היסטורית ימי הביניים. ולעומת זאת רוב רובם של האנשים לא עושים כמעט דבר כדי להתכונן ולהצליח בראיון עבודה שעשוי לשנות לחלוטין את מסלול חייהם. לנוכח מצב זה החלטנו להכליל סדנא זו במסגרת הקורס.

מטרת סדנת ראיונות העבודה להעניק לתלמידים את כל הכלים כדי לתפקד באופן המיטבי הן בתהליך חיפוש העבודה ובמיוחד בראיון העבודה. לא מדובר בידע לעוס כפי שניתן לקרוא בספרים אקדמיים בנושא אלא מדובר במשנה סדורה  שפותחה לאור נסיון בסוגיה "כיצד למכור את עצמך כמועמד הטוב ביותר לעבודה". הסדנא כוללת הצגה של מתודולוגיה יחודית שפותחה בהייפראקטיב לנושא וסימולציות חיות. בראשית הסדנא מוצגת נקודת המבט של המראיין לתלמידים והדילמות המקצועיות והפוליטיות עמן הוא צריך להתמודד בתהליך גיוס עובד חדש לחברה. מוסברת הדינמיקה הפנים ארגונית בתפר בין מחלקת כח אדם לראשי הצוותים, כאשר רכישת נקודת מבט המראיין היא נקודת המוצא להמשך הסדנא, במהלכה מבוצעים תרגילים מעשיים רבים על ידי התלמידים כדי לשפר את מיומנויותיהם בטרם גישה לראיונות עבודה.

 

תכנות מוכוון עצמים ב-c#

 

שפת c# הינה שפת תכנות מבוססת עצמים מודרנית, שפותחה על ידי מיקרוסופט כמענה לשפת java. השפה, שגרסתה הראשונה הוצגה בשנת 2001 ונמצאת כיום כבר בגרסה 4.0, נחשבת לשפת התכנות העיקרית לטכנולוגית dot.net  הפופולרית.

שליטה בשפת c# מאפשרת לתלמיד להבין גם תוכניות בשפות קרובות כדוגמת java, c++, c, objective c ועוד.

כמות הידע הנלמד מקבילה לקרוב לשני קורסים סמסטריאליים בתחום במדעי המחשב באוניברסיטה.

 

בין היתר נלמדים הנושאים הבאים:

סביבת העבודה visual studio, תוכניות ראשונות, אופרטורים , משתנים, statements, קלט/פלט, משפטי while, if , משפטי do while, for, בסיסי ספירה, משפטי switch, break, goto ו-continue, עבודה בסיסית עם מחרוזות,  המרות בין בסיסים, מערכים, פונקציות, מחלקות, ירושה, פולימורפיזם,  המחלקה Object, אינטרפייס, המחלקה String, מערכים רב ממדיים. במהלך הלימודים מושם דגש על חשיבה אלגוריתמית, תכנות נכון הן מובנה והן מוכוון עצמים והדגמה מעשית של מגוון גדול של תוכניות מחשב.

 

במסגרת הלימוד מושם דגש רב מאוד על תכנות מעשי ובהתאם יש לכתוב במסגרת תרגילי בית למעלה מ-100 תוכנות מחשב שונות.

שלב לימוד זה הינו אחד הקשים ביותר  במסלול ודורש זמן עבודה רב במיוחד בבית מצד התלמיד.

 

בסיום שלב זה יש לתלמיד בסיס רחב בתכנות שמאפשר לו לגשת ללימוד ההשלמות לשפות התכנות השונות לפיתוח לאנדרואיד (java) ולאייפון (c  ו-objective c).

 

עבודה עם בסיסי נתונים ותכנות SQL

 

כמעט כל אתרי האינטרנט המודרניים וכן אפליקציות מובייל רבות  נסמכות על בסיסי נתונים. הן אנדרואיד והן iOS כוללות בסיס נתונים embedded בשם sqlite. החומר הנלמד כולל תכנות שוטף בשפת sql וכן התקנת שרת MySQL (שהינה יותר מורכבת מהמתחרים האחרים בתחום ה-RDBMS), ותרגול כל פקודות CRUDS ויצירת שאילתות מורכבות באמצעות ה-MySQL monitor application. בשלב האנדרואיד מודגם גם שימוש במחלקות היעודיות באותה מערכת הפעלה לעבודה נוחה יותר עם sqlite.

 

טכנולוגיות WEB

 

טכנולוגיות ה-web העיקריות בהן נעשה שימוש בפיתוח כל אתר אינטרנט הינן שפת html באמצעותה יוצרים דפי אינטרנט "סטטיים", שפת העיצוב css שמאפשרת ליישם כלל עיצוב אחדים על דפים באתר אינטרנט, ושפת התכנות java script. שימוש מושכל ב-java script מאפשר להפוך דפי אינטרנט לדינמיים וליישם עקרונות של dhtml. גרסת ה-html שנלמדת בשלב זה הינה הגרסה העדכנית והמודרנית 5.0.

שלב לימוד טכנולוגיות ה-web מתבצע לאחר שהתלמיד כבר סיים ללמוד את שפת c# ועל כן הינו זריז ויעיל ביותר מאחר שכל האלמנטים התכנותיים נלמדים על דרך ההבדלים משפת c#.

בסיום שלב זה יכול התלמיד ליצור אתרי אינטרנט בדרך המסורתית הידנית.

 

PHP

 

לימוד תכנות פרקטי בשפת php בגרסה העדכנית 5.3. לימוד php מתבצע לאחר סיום לימוד c# ובאופן השוואתי ל-c#. בין הנושאים הנלמדים: התקנת וקינפוג סביבת עבודה מוכללת, תחביר php – משתנים, אופרטורים, קבועים, מבנים דקדוקיים פשוטים – לולאות, הסתעפויות, פונקציות, פונקציות ספריה עיקריות בסביבת php, דיבגינג בסביבת הפיתוח, profiling.

 

C

 

לימוד פיתוח בשפת C מבוצע במחשבי מק, בסביבת הפיתוח של אפל XCode וכמובן תחת מערכת

ההפעלה OSX.

בהתאם בראשית הלימודים נלמד בזריזות אופן השימוש במערכת ההפעלה OSX כמשתמש. לאחר מכן

נלמד אופן השימוש בסביבת הפיתוח XCode  - כתיבה, דיבגינג, עבודה עם מגוון החלונות והתפריטים.

 

בהמשך נלמדות ההשלמות לשפת c:

טיפוסי משתנים, הבדלים משמעותיים בקאסטינג משתמע, עבודה עם מצביעים, מצביעים מתוחכמים –

מצביעים למצביעים ומצביעים לפונקציות,  ניהול זיכרון דינאמי עם פונקציות ספריה והקשר למצביעים,

 מערכים והקשר למצביעים בשפת c, סטרוקטורות בשפת c, קלט פלט וספריות סטנדרטיות בשפת c,

עבודה עם ה-preprocessor, מבני נתונים ב-c, ונושאים מתקדמים בשפה.

 

במסגרת הלימודים נדרש התלמיד לכתיבת מספר גדול של תוכניות בשפת c.

 

חשוב לציין כי נושאים מתקדמים בפיתוח לאייפון דורשים שליטה טובה בשפת c. קורסים בהם

הנושא אינו נלמד כראוי אינם מכינים את בוגריהם באופן מספק לעבודה בתחום.

 

Objective C                                                   

 

objective c הומצאה בראשית שנות השמונים כהרחבה של תחביר שפת c תוך שילוב יכולות תכנות מוכוון עצמים באופן דומה לשפת smalltalk. השפה חריגה בהשוואה ל-c++, c# ו-java באופן מימוש עקרונות התכנות מוכוון העצמים ומכילה אלמנטים שממש סותרים את עקרונות התכנות הטוב בשפות אלה. מסיבה זו נעשה בה שימוש אך ורק לפיתוח תוכנה לפלטפורמות אפל.

הלימודים מתמקדים במימוש תכנות מוכוון עצמים בשפה לאחר שהידע בשפת c כבר נרכש על ידי התלמיד.

 

לצערנו קיימת נטיה בתעשיה ללמד נושא זה באופן חלקי בלבד למרות שנדרשת בו העמקה רבה. אנו מעמיקים בלימוד הנושא מאוד, להלן תיאור מפורט של התכנים הנלמדים:

 

הסבר כללי מה זה תכנות מוכוון עצמים - מידול של העולם האמיתי מול מחלקות,

הסבר ראשוני כיצד מגדירים מחלקה, יוצרים אובייקט, ניגשים אליו ישירות ומשחררים אותו, העברת מחלקה

לקובץ h ו-m נפרדים. הוספת מחלקות חדשות בצורה קלה. הוספת פונקציות פשוטות (ללא פרמטרים) למחלקה, הסבר ההבדל בין + ל- - בפונקציות, הסבר ראשוני מה זה ירושה והסבר על המהות האמיתית של יצירת אובייקט (קריאה לפונקציה) וחיסול אובייקט (קריאה לפונקציה(, גישה למשתנים של האובייקט מתוך פונקציות - חוסר גישה מפונקציות +, העברת פרמטר יחיד, getters  ו –setters, הדגמת העברת מספר פרמטרים לפונקציה בשתי שיטות,

שימוש ב-self למטרת קריאה לפונקציה מאותה מחלקה וכן למטרת גישה למשתנה אובייקט שמוסתר על ידי משתנה לוקאלי, הצגה של שימוש ראשון בתחביר הנקודה, הסבר על תחביר הנקודה,הדגמה של התחביר בעבודה עם setterים ו-getterים, הדגמת שימוש ב-property  וב-synthesize, הסבר בסיסי על ירושה, הדגמת מצב של מחלקה שמייצגת רכוש של אדם עני, רכוש של אדם מהמעמד הבינוני ורכוש של אדם עשיר. הדגמת overriding של פונקציות - שימוש ב-print וב-printrich וקריאה לפונקצית ה-print דרך ה-self, הסבר על overriding ומימוש פונקציית ה-print מחדש. הסבר מה זה super,הדגמה של הגנה על ערך משתנה - מניעת בונוס שלילי..., הדגמת polymorphism עם מצביעים מסוג אחד שמצביעים על אובייקטים מסוג אחר,הדגמת קריאה לפונקציות שהטיפוס בכלל לא אמור להכיר (הסבר על ההבדל מול סי,ג'אוה, סי שארפ, סי פלאס פלאס...), מערך של מצביעים לחשבונות בנק שמיוחסים לאובייקטים מסוגים שונים, קוראים לאותה פונקציה על אובייקטים מסוג שונה. תשאול אובייקטים תוך כדי ריצה מה הסוג שלהם עם isKindOfClass, הדגמת casting כדי לגשת ל-properties, למשתנים ישירות וכדי להפתר מ-warnings בקומפילציה, מבוא לניהול זכרון, retain, release, retaincount, הפונקציה dealloc והדמיון שלה לפונקצית דסטרקטור בשפות אחרות, ה-autoreleasepool, הפונקציה drain והפונקציה  autorelease, שחרור זכרון באמצעות release או בסוף התוכנית, מוסכמות האחריות לגבי שחרור הזכרון, כתיבת פונקציה שיוצרת אובייקט, כתיבת פונקציה שיוצרת אובייקט ומחזירה אותו שלא נקראת copy, new, או alloc, מחלקות שמכילות מחלקות - אופן הניהול של הזכרון עם dealloc, הדגמת הצורך ב-retain, ו-overriding של dealloc כדי לשחרר זכרון של אובייקטים ששייכים לאובייקט אחר, העתקת אובייקט במקום retain , שיפור כדי למנוע בעיות  memory leak  וב-copy לפי ההדגמה האחרונה , הדגמת הבעיה הנוכחית בקוד של ה- retain  והצורך בשיפור קוד כדי למנוע בעיות  leak ב-retain לפי הדגמת ה-retain, שיפור לנושא ה-copy, הסבר על יצירת property לאובייקטים - assign, retain, copy (הסבר שבהמשך נצטרך ללמוד דבר נוסף לגבי copy כדי שיתאפשר בקלות), סיום המחלקות (הסבר על האפשרות לוותר על בדיקה של פוינטר מול nil כאשר קוראים עליו לפונקציה - קריאה לפונקציה על nil לא תעשה שום דבר...), שימוש באתר המפתחים של אפל ל-iphone כדי לראות תיעוד לפיתוח ל-iphone, שימוש ב-xcode כדי לראות חומר עזר ו-help לפיתוח ל-iphone, הסברון ראשוני על id, הסבר על אתחול אובייקט NSString באמצעות פונקציות מחלקה,stringWithFormat ,string, stringWithString, stringWithCStringשימוש ב-@ כדי להגדיר פורמט הדפסה למחרוזת אובג'קטיב סי, הסבר על אתחול עם פונקציות רגילות ולא פונקציות מחלקה של NSString, שימוש בפונקציות שונות שימושיות של NSString - הדבקת מחרוזות, החלפת קטעי מחרוזת, יצירת מחרוזת החל מאינדקס מסויים, אורך מחרוזת. הסבר על הטיפוס NSUInteger, הסבר על ההבדלים בין שימוש במחלקה NSString ובמחלקה NSMutableString, הסבר על פונקציות בתוך ה-Mutable כגון appendString, insertString, deleteCharactersInRange, הסבר על NSRange ועל הפונקציה NSMakeRange, הסבר על פונקציות inline מבחינת הקומפיילר ולמה אין memory leak בשימוש ב-NSMakeRange, המחלקה NSArray - יצירה, בדיקת גודל, החזרת איבר מהמערך, ביצוע retain ו-release לאיברים שמחזיק המערך, המחלקה NSMutableArray, הוספת איברים עם addObject, מחיקת איברים עם removeObjectAtIndex. הסבר על הפונקציה description שיורשים מהמחלקה NSObject , ושימוש ב-placeholder @% גם עבור כל אובייקט שהוא ולא רק עבור מחרוזות. הדגמת שימוש ב- description  - יצירת מחלקה שמתארת בן אדם והדפסה שלו. הוספה למערך, הדפסת המערך, מעכב אחרי ה-retainCount של האובייקטים כאשר הם מוספים למערך. הסבר על המחלקה NSNumber והשימוש בה כדי להוסיף איברים ל-collections, היחוד של NSSTRING לעניין RETAIN COUNT, הסבר על ההבדל בין קריאה לפונקציה בשפות סי, סי פלאס פלאס, ג'אוה, סי שארפ לבין "משלוח מסרים" לאובייקטים ב-objective c,הדגמת overriding לפונקציה doesNotRecognizeSelector והסבר על המונח selector.,טיפוס המשתנה SEL, הדרך להגדיר selector להשמה לו, שימוש בפונקציה respondsToSelector..

הדגמה להפעלת פונקציה דרך performselector בכמה צורות - 1. ללא פרמטרים, עם פרמטר אחד.

הדגמת כתיבת פונקציה לאינטגרל שמקבלת פרמטר מסוג פונקציה שלה עושים את האינטגרל.

הסבר מה זה פרוטוקול, הדגמת יצירה של פרוטוקול ויישום על ידי מחלקה. הסבר על האפשרות

להגדרת חלק מהפונקציות כ-optional., הסבר על המילה required.,

הדגמת בדיקה האם אובייקט שפוינטר מצביע עליו מיישם פרוטוקול, כיצד לוודא שפונקציה

אופציונלית בפרוטוקול ממומשת. הגדרת משתנים מסוג id שמיישמים פרוטוקול. מימוש מספר פרוטוקולים.

הדגמת החשיבות באמצעות יצירת מערך שפת C שמכיל פוינטרים לאובייקטים שמיישמים פרוטוקול מסויים והפעלת פונקציה כלשהיא מתוך הפרוטוקול על כל איברי המערך. הסבר קצרצר על הפרוטוקול NSObject שהינו בעל שם זהה למחלקה שמיישמת אותו. הסבר שפרוטוקול יכול "לרשת" מפרוטוקול אחר והדגמה עם Edible וDelicatesse-.

 

במסגרת הלימודים נדרש התלמיד לכתיבת מספר גדול של תוכניות בשפת objective c בעיקר לצורך תרגול מודל ה-oop היחודי של השפה.

 

iOS API

 

iOS הינה כאמור מערכת ההפעלה של אפל לסמארטפונים, מחשבי טאבלט ונגני מדיה מתקדמים. למערכת ההפעלה קיימות מספר גרסאות כאשר מדי כשנה מוציאה אפל גרסא מעודכנת ומשודרגת. נכון להיום הגרסה המתקדמת ביותר הינה 5.1. רוב משתמשי אפל משרדגים גרסאות למכשירים בסמוך להשקת גרסא חדשה, אולם מכשירים ותיקים רבים אינם מסוגלים לשדרג לגרסה העדכנית – כך שכיום ישנם מכשירי אייפון שמריצים את הגרסאות 3.0-3.1, 4.0-4.2 ו-5-5.1 בשוק. מבחינת מפתח התוכנה רוב החומר החשוב מצוי כבר בגרסא 3.0 וההבדלים בין הגרסאות הינם בעיקרם בהוספת פיצ'רים חדשים אך ללא שינוי משמעותי בקונספט מערכת ההפעלה.

 

בעלות על מכשיר iPhone או iPad יכולה לסייע לחוות טוב יותר את האפליקציות המודגמות בשלב זה אך ממש אינה חיונית לצורך הלימוד. ערכת הפיתוח ל-iOS של אפל מאפשרת לפתח ולהריץ כל תוכנה שהיא באמצעות emulator מתוחכם.

 

בשלב ראשון הלימודים מעמיקים במיוחד בשימוש ב-xcode במשולב עם interface builder לבניית ממשק המשתמש, לאחר מכן נלמדים השירותים התשתיתיים החשובים במערכת ההפעלה ל-input/output ולתקשורת, בהמשך נלמד אופן השימוש בכל התכונות המתקדמות של iOS (ובכללן גרפיקה, אנימציה, שילוב וידאו ואודיו) ובמיוחד באלה העושות שימוש ברכיבי החומרה השונים (gps, אקסלרומטר, ממשק ה-touch ועוד) ובנוסף לכל אלה נדונות גם סוגיות מתקדמות מאוד ב-iOS כ-multi threading וסנכרון ממשק משתמש מול פעולות thread אחורי.

 

תלמידים רבים סוברים בטעות שפיתוח ל-iPhone קל כמו השימוש בו... כדי לרצות תלמידים אלה קיימת נטיה בתעשיה ללמד פיתוח ל-iPhone באופן "קליל" – הדגמה של שימוש במקרה הפשוט ביותר ברכיבי החומרה שמהם מתלהבים רוב התלמידים. הבעיה בצורת לימוד זו שהתלמיד איננו רוכש את הידע המעמיק הנדרש לאפליקציות המסחריות הכבדות שהן "הלחם והחמאה" של מפתח ה-iPhone המסחרי.

אנו מעמיקים בלימוד הנושא מאוד,  להלן תיאור מפורט של התכנים הנלמדים:

 

פיתוח ממשק משתמש ויזואלי באופן פרוגרמטי ללא צורך ב-interface builder, אנטומיה של אפליקצית אייפון – תפקיד האפליקציה, הדלגט, קובץ ה-xib וה-property list. מבנה אפליקצית window based – מושג ה-window וה-view, פונקצית ה-UIApplicationMain, ארועים חשובים במחזור חיי האפליקציה והדלגט, תגובה לארועי מחזור החיים, שימוש ב-UIScreen, UIWindow ו-UIView באפליקציה בסיסית. חיווט פונקציות לארועים באופן ידני. חיווט מספר ארועים לאותו handler, טיפול במקלדת הוירטואלית ועבודה עם שדות טקסט, קונונצית שמות getter ו-setter בפרופרטים. מושג ה-first responder ושימושיו המעשיים.

 

שימוש ב-NSDictionary ו-NSMutableDictionary לניהול מידע, שליפת מפתחות מ-dictionary, מעבר על רשימת האובייקטים ומניפולציות במידע. שימוש ב- NSUserDefaults כמנגנון persistence זריז וקל לאינפורמציה. קבלת האובייקט באמצעות standarduserdefaults ומניפולציות שמירה וטעינה. הדגמת תוכניות שמבצעות persistence אוטומטי לנתונים חשובים וממשק משתמש תוך שימוש ב-NSUserDefaults במחזור חיי האפליקציה. מחלקות אבסטרקטיות ו-overriding ב-objective c.

 

עבודה עם interface builder ליצירת ממשק משתמש זריז ול"יבוש אובייקטים", סקירת ממשק המשתמש של התוכנה ושיטות לניהול נוח של רשימת האובייקטים המיובשים, שימוש ב-inspectors השונים עם לייבלים, טקסטים ו-views. הקבלה בין פעולות התוכנה לבין קטעי קוד פרוגרמטיים, הסבר על IBOutlet ו-IBAction ואופן חיווט פרופרטים, פונקציות ואירועים באמצעות התוכנה. עבודה עם כפתורים. העתקת וארגון קבוצות בקרים ב-interface builder. שימוש ב-UISwitch,UISlider  וUISegmentedControl- .

עבודה פשוטה עםUIImageView , מודי הפעולה השונים לתמונות, מיקום בצירי x,y ו-z, הגדרות scaling  ושקיפות.

 

ניהול הפוקוס באמצעות  becomeFirstResponder , שימוש ב- Action Sheets וAlerts – , שימוש ב- Alert view, תזמון פעולות עתידיות באמצעות ,performSelector ... afterDelay:. ישום אנימציה בתזמון חוזר,

 שימוש ב, UIActivityIndicatorView-טעינת תמונות פרוגרמטית תוך כדי ריצה, הסרת בקר מה-container תוך כדי ריצה, שימוש ב-Tag והעברת פוקוס בין מספר בקרים גדול, הגרלת מספר אקראי.

 

אנימציה בבלוקים, שינוי עקומות אנימציה, חזרות ומעגליות באנימציות, clipping בין views, שימוש בדלגטים לאנימציות, בקרת מספר אנימציות במשותף, אנימציות בבלוקים מכוננים, טרנספורמציות, רוטציות, transitionים בין views.

 

שימוש בUIDatePicker –, שימוש ב UIPickerView – יחד עם דלגט ו.datasource  קינפוג דלגט ו- datasource ל-picker בצורה פרוגרמטית. שילוב אלמנטים ויזואליים בתוך תוכן גלגלת picker בשילוב חלק פרוגרמטי וחלק מתוך xib. שימוש בפונקציות מתקדמות ב-UIPickerView. עבודה עם pickers וה-AutoReleasePool. קינפוג רוחב ואורך שורות בגלגלת, תגובה לשינוי בבחירת שורה בגלגלת, reuse לשורות הפיקר.

 

סוגי טבלאות שונים – grouped ו-regular . UITableViews באמצעות אינטרפייס בילדר, טבלא פשוטה עם section בודד, עבודה עם UITableViewDataSource והדלגט. מחזור אובייקט ה-UITableViewCell, עבודה עם headers ו-footers בטבלאות, מניפולציה בגודל שורות, בקווי הפרדה, באינדנטציה, מניפולציות ב-cell בטרם תצוגה, מנגנון האצת תצוגת הטבלה, סגנונות טבלה שונים, שימוש ב-accessory icon, accessory view ועוד. בחירת שורה ולחיצה על disclosure button, עבודה עם טבלא מרובת sections, יצירת שורה מורכבת בטבלה, עבודה עם אינדקס בטבלאות, מימוש אנימצית תמונות במסגרת header של section בטבלה.

עבודה עם property lists – טעינה, אנטומיה ושימוש כמקור לנתונים קבועים, שימוש ב-" for אסוציאטיבי", טעינה לתוך מערך, טעינת מילון שמכיל בתוכו מערך ומילון נוסף.

יצירת custom table view cell פרוגרמטית ובאמצעות interface builder, יצירת מחלקה נגזרת מ-UITableViewCell , יצירת קובץ xib חדש, שינוי ה class identity- וחיווט הפרופרטים. הפשרת אובייקטים מקובץ xib   ושיבוצם בשורות שונות  .עבודה עם search bar מימוש, ביצוע חיפוש, מימוש "חיפוש חם".

 

עבודה עם ViewControllers – הפרדת קוד לוגי מתצוגה ויזואלית, העברת קוד מה-app delegate ל-view controller, שימוש במחלקה שיורשת מ-NSObject מול מחלקה שיורשת מ-ViewController, view based application מול window based application ב-interface builder. עבודה עם tool bars, refactoring למחלקות בתהליך הפיתוח. טכניקות גישה לנתוחנים בין controllers שונים ובאמצעות הדלגטים, יחסים בין משאבים מיובשים ב-interface builder, בניית מסך נשלט view controller פרוגרמטית, עבודה עם האירועים viewDidLoad, initWithNibName, loadView,  viewDidAppear, viewDidDisapear, viewWillAppear, viewWillDisappear, .didReceiveMemoryWarning, viewDidUnload כללי זהירות למניעת memory leaks עם controllers.

 

עבודה עם controllers יעודיים – navigation controller, tab bar controller ו-controllers יעודיים היורשים מ-UIViewController. שימוש ב- presentModalViewController להצגה מודלית של מסכים חדשים,  שימוש באנימציות נוספות - הצגה בסיבסוב, בדיסולב מלבד העלאה מלמטה. כיצד ניתן להפטר מהמסך המודלי החדש בצורה פשוטה.

 

עבודה עם המצלמה באמצעות ה- image picker view controller- הדלגט היעודי, יישום הפרוטוקול, צילום תמונה, צילום וידאו, גישה לספריית תמונות. מימוש augmented reality   ועבודה עם  AVFOUNDATION. הדגמת כתיבת דוגמת קוד למימוש של overlay מעל המצלמה בסגנון augmented reality .עבודה עם  table view controller  .

 

ניהול מסכים בשיטת tab-ים: יצירה פרוגרמטית של  tab bar controller , הפשרה מ-xib,

ניהול כפתורי tab bar, הוספת badge   על tabBarItem., הסרה והוספה דינאמית של tab-ים, שימוש מתקדם בדלגט ה-tab bar.

 

עבודה כללית עם אודיו ב-iOS, עבודה עם Audio toolbox באמצעות  פונקציות c , עבודה עם AVFoundation , הוספת  framework –ים לפרוייקט.

עבודה עם שבלונתtab based application .

 

ניהול מסכים בשיטת navigation: יצירה פרוגרמטית של navigation controller, הפשרה מ-xib, ניהול stack ה-view controllers, עבודה בלבל נמוך עם UINavigationBar, UINavigationItem, עבודה עם  prompt , שילוב tool bar  עם flexible space.

עבודה עם השבלונה של אפליקציה מבוססת navigation.  בניית ממשק משתמש משולב tab bar   ו- navigation בצורה פרוגרמטית ובצורה משולבת עם xib מוכן מראש.

 

מבוא ל-location based application – השוואת שיטות איכון באמצעות gps , טריאנגולציה ו-wifi.

עבודה עם CLLocationManager ו-CLLocationDelegate לאיכון המכשיר. מגבלות פעולה במסגרת דלגט בניהול זכרון. עבודה עם מפות באמצעות mapkit – תצוגת מפה, תזוזה, הצגת מיקום במפה, annotations, תצוגה רגילה ותצוגת לווין, שימוש ב-reverse geocoding מול שרתי גוגל - שמדגימה reverse geocoding - קבלת קואורדינטה והצגת אינפורמציה למשתמש מה נמצא באותה נקודה.

 

עבודה עם האקסלרומטר -  כיצד מחושבים הנתונים, קבלת  נתוני  low level והאפשרות לקבל נתוני שינוי תנוחה.  החלקת נתוני האקסלרומטר באמצעות low pass ו-high pass filters. עבודה מתקדמת עם אוטורוטציה בממשק משתמש באמצעות האירועים willRotateToInterfaceOrientation  ו-willAnimateToInterfaceOrientation.

עבודה עם מערכת העברת ההודעות NSNotificationCenter., שימוש בהודעות כתחליף לאירועים, עבודה עם

UIDevice , זיהוי אירוע טלטול של המכשיר. זיהוי אירועי touch ו-multi touch עם מסך המגע, מעקב אחר tap count.

 

עבודה עם וידאו נגינת וידאו וקבצי mp3 עם AVAudioPlayer, עבודה עם לגרפיקה - עבודה בלבל נמוך וגבוה עם Quartz2d, מניפולציות ב-graphics context, שימוש ב-save ו-restore  ל-gc, עבודה עם  clipping  rectangle  וכפיית מערכת ההפעלה לביצוע עדכון ויזואלי עם  setNeedsDisplay ו- setNeedsDisplayInRect, עבודה עם טקסט גרפי באמצעות הקטגוריה מעל NSString, יצירת קטגוריות משלנו, עבודה עם תמונות רגילות, thumbnail, עבודה עם blend modes, פונקציות ציור ובניית path-ים, מניפולציית מטריצות בתלת ממד, שימוש באירוע awakeFromNib.

 

עבודה עם ה-file system בלבל נמוך – יצירת קבצים, גישה לתיקיות ספציפיות, יצירת ספריות, מחיקת קבצים, העברה מספריה לספריה. סיריאליזציה - סיריאליזצית נתונים מ-NSString, NSArray ו-NSDictionary, מגבלות סיריאליזצית property list, ישום יכולות ארכיב למחלקה חדשה. עבודה

עבודה עם layers ו-NSData להמרת פורמטים של תמונות (jpg, png ועוד(, לכידת תמונות מסך והוספתן לספריית התמונות במכשיר.

 

מבוא לתקשורת ולמונחים – פרוטוקול,,  tcp/ip משפחת פרוטוקולים, אינטרנט, ip address, DNS, socket, URL, .FTP HTTP, SMTP, POP3, XML, RSS

סקירת  תקשורת סוקטים PEER TO PEER  מול תקשורת מול שרת, json מול xml כפורמט להחלפת מידע באינטרנט, לימוד פרוטוקול http : בקשות, תגובות והמבנה שלהן.

מודל הדפדפן, תקשורת פשוטה עם NSString ו-NSData  להורדת משאבים מהאינטרנט. מגבלות התקשורת הסינכרונית ופתרון הבעיה תוך שימוש במולטיפרדינג.

תאוריה של  multithreading , מימוש מולטי פרדינג -מימוש thread אחורי, עדכון user interface מ-thread  ראשי מול אחורי. עבודה עם query strings ומימוש מעין רובוט לחיפושים בגוגל.

עבודה עם דפדפן מוטמע באפליקציה באמצעות UIWebView – שימוש במחלקה, חלוקת העבודה עם הדלגט, מימוש יכולות back ו- forward, הגבלת יכולות גלישה, טעינת תוכן html מוכן מראש לתצוגה.

מימוש תקשורת http מתקדמת באמצעות ה-url loading system: עבודה עם urlrequest, יצירת connection ותקשורת אסינכרונית, טיפול בשגיאות באמצעות הדלגט, עבודה עם NSMutableRequest למשלוח בקשות post הגדרת ה-payload וה-header-ים וקביעת מדיניות הטיפול בעוגיות. לימוד תחביר xml, עבודה עם rss לצריכת rss feeds, ביצוע פרזינג באמצעות NSXMLParser והדגמת קריאת ה-rss של הניו יורק טיימס.

 

עבודה עם sqlite, profiling ואופטימיזצית אפליקציות, מסחור אפליקציות ושיווק באמצעות ה-app store, כללים ושיטות עבודה עם לקוחות כ- free lancer בפיתוח ל-iPhone, הבדלים בין גרסאות xcode, מחזור חיי אפליקציה ב-iOS 4 ו-5.

 

לימודי הפיתוח ל-iOS הינם אחד השלבים המהנים ביותר במסלול עקב אופי הפיתוח הסלולרי. עם זאת חשוב להבין שהיקף הלימודים גדול מאוד, אין שום קורס אחר שמתקרב להיקף החומר הנלמד ב-iOS במסלול זה, על התלמידים לכתוב כ-60 תוכניות ל-iOS במהלך שלב זה וכמות התרגול והזמן הנדרש מהתלמידים בבית בהתאם...

 

סדנת ios 6

 

במסגרת הסדנא נלמדות השלמות לגרסת מערכת ההפעלה iOS 5.0 העדכנית. מעבר לכך נדונות בסדנא סוגיות בתכנון ממשק משתמש אטרקטיבי ביישומי מובייל, שיקולים שיווקים ב-app market וסיעור מוחות שיטתי כטכניקה לטיוב אפליקציות מובייל.

עיצוב ואפיון ממשק משתמש ידידותי חשובים במיוחד בפיתוח למובייל. אחד המסמכים הטובים בתחום הינו ה-HIG  של אפל  human user interface guidelines. המסמך  הכולל את סיכום המלצות אפל לעיצוב ממשק משתמש למכשירי מובייל ידון אף הוא במסגרת הסדנא.

 

סדנת דינמיקת פרוייקט

 

במהלך הסדנא מבוצעים משחקי תפקידים שנועדו להמחיש לתלמידים את דינאמיקת העבודה הצפויה להם במקום העבודה.

מעבר לידע מקצועי חזק, אחת הדרישות החשובות להצלחת איש התוכנה במקום העבודה הינה ביטחון עצמי והבנה של הציפיות הריאליות בהן עליו לעמוד.

חוסר נסיון בעבודה גורר אצל רבים חוסר וודאות ומצוקות במצבים פרקטיים רבים בחודשי העבודה הראשונים.

משחקי התפקידים נועדו לצמצם חוסר וודאות זה ולהמחיש אופן תפקוד יעיל ונכון מול ראש צוות, אנשי תוכנה אחרים, אנשי QA, מנהל פרוייקט ועוד וכיצד לטפח תמיכה בהמשך הדרך בקידום מצד גורמים אלה.

 

פרוייקט iPhone

 

הפרוייקט המסכם בתכנות למערכת ההפעלה iOS  מאפשר לתלמיד לבחור נושא הקרוב לליבו וליצור בקשר לכך אפליקצית מובייל מורכבת. לחליפין צוות ההדרכה יכול להציע לתלמיד תחום ראוי לפרוייקט. רוב עבודת הפיתוח המעשית מבוצעת על ידי התלמידים בבית והזמן המוקצה בלו"ז לכיתה מיועד לאפשר לתלמידים לקבל תשובות על שאלות שמתעוררות במסגרת הפיתוח ולקבל הנחיה לגבי אופן הגישה לפרוייקט.

בסיום הפיתוח יוכלו תלמידים המעונינים בכך להעלות את האפליקציה למכירה/הפצה חינמית ב-app market (לבעלי חשבון מפתח).

 

תכנות מתקדם ב-Java                                                                

 

Java הינה שפה משוכללת ומורכבת. למרות שהשפה "זקנה" יותר מ-c# קיימים בה גם מספר אלמנטים דקדוקיים שאין להם מקבילה ב-c# (כדוגמת 4 סוגים מורכבים של מחלקות פנימיות, למשל). בנוסף קיים ב-Java  שימוש נפוץ במיוחד בכל האמור לקוד פתוח.

על כן המטרה בלימודים איננה רק לשלוט בשפה כהכנה ללימודי האנדרואיד אלא להגיע לרמת שליטה גבוהה ביותר שתאפשר לתלמיד גם לגשת למבחן ההסמכה הקשה –ה- OCJP.

 

בין היתר נלמדים הנושאים הבאים:

 

עבודה עם eclipse – ה-ide הסטנדרטי ל-java, מושגי תכנות בסיסיים ב-java בהשוואה ל-#c, שימוש בתיעוד ה-API. לולאות, הסתעפויות, initializers, מחלקות, קונסטרקטורים, getters ו-setters, ירושה, איברים סטטיים, פקג'ים, רמות גישה, בניה מה-command line, דיבגינג, המחלקה object ב-java, מערכים, דיווח שגיאות, checked and runtime exceptions, אבסטרקטיות, אינטרפייסים,

 מחלקות פנימיות, enum, טיפול מתקדם במחרוזות,  מולטיטסקינג ומולטיפרדינג, איתות וסינכרון, טיפול במצבי רייס קונדישן,  קולקשנים וגנריקה ב-java, קלט פלט, שימוש בסטרימים, הרכבת סטרימים.

 

Java נלמדת כאמור לאחר שהתלמיד כבר שולט היטב ברזי התכנות היסודיים ובתכנות c# מתקדם ולכן רוב החומר הבסיסי נלמד על יסוד ההבדלים מ-c# והתרגילים אינם מתמקדים בעקרונות תכנות אלא בעיקר בישום תחביר השפה.

 

כרגיל הלימודים פרקטיים ובהתאם יש לכתוב במסגרת תרגילי כיתה ובית קרוב ל-60 תוכנות מחשב שונות.

 

Android API                                                 

 

אנדרואיד הינה כאמור מערכת ההפעלה של גוגל לסמארטפונים. למערכת ההפעלה קיימות מספר גרסאות כאשר מדי כחצי שנה מוציאה גוגל גרסא מעודכנת ומשודרגת. נכון להיום הגרסה המתקדמת ביותר הינה 4.0 אך רוב המכשירים בשוק עושים עדיין שימוש בגרסה 2.2. מבחינת מפתח התוכנה רוב החומר החשוב מצוי כבר בגרסא 1.6 וההבדלים בין הגרסאות הינם בעיקרם בהוספת פיצ'רים חדשים אך ללא שינוי משמעותי בקונספט מערכת ההפעלה.

 

בעלות על מכשיר סמארטפון עם מערכת ההפעלה android יכולה לסייע לחוות טוב יותר את האפליקציות המודגמות בשלב זה אך ממש אינה חיונית לצורך הלימוד. ערכת הפיתוח לאנדרואיד של גוגל משתלבת עם סביבת eclipse ומאפשרת לפתח ולהריץ כל תוכנה שהיא באמצעות emulator מתוחכם.

 

בשלב ראשון הלימודים מעמיקים במיוחד בהבנת הארכיטקטורה היחודית של אנדרואיד ולאחר מכן נלמד אופן השימוש בכל התכונות המתקדמות שלה ובמיוחד באלה העושות שימוש ברכיבי החומרה השונים.

 

בין היתר נלמדים הנושאים הבאים:

בנית סביבת פיתוח יעילה לאנדרואיד – התקנת, קינפוג ואינטגרצית ערכת הפיתוח עם eclipse, יצירת custom avds לאמולטור, פתרון בעיות שכיחות בסביבה, אנטומיה של אפליקצית אנדרואיד – משאבים, layouts, מניפסט, הפרדה בין קוד לממשק משתמש, ארכיטקטורת מערכת ההפעלה – שכבות מערכת ההפעלה וה-stack, הקשר בין אנדרואיד ללינוקס, sdk מול ndk, java מול native בסביבת android, מרכיבי יסודות באפליקצית אנדרואיד – activity, service, content provider, broadcast receiver, העברת אינפורמציה בין מרכיבי אפליקציה – מושג ה-intent ואופן השימוש בו, בנית ממשק משתמש בסיסי באופן פרוגרמטי ובאמצעות קבצי xml, בנית אפליקציות מרובות activities, מחזור חיי ה-activity, הפעלה מפורשת ומשתמעת של activities, החלפת ממשקי משתמש דינאמית, שימוש ב-shared preferences ובקבצים רגילים לצורכי persistence, שימוש מתקדם ב-resources: תפריטים, תמונות, דיאלוגים, משאבי raw, משאבי xml, משאבי קול ווידאו, אנימציות ב-android ו-transitions, צבעים וצורות מיוחדות, תקשורת: תקשורת באנדרואיד, api יחודי לעיבוד xml באנדרואיד מעבר ל-java, תקשורת מול שרת וגישה ל-web, מחלקות לעיבוד מקבילי משופר באנדרואיד, סנכרון ממשק משתמש ופעילות ב-thread אחורי ב-android, ממשק משתמש מתקדם: עבודה עם adapters, יצירת custom adapter, בניית lists, grids, galleries  ועוד תוך הפרדה מבנית בין המידע לבין התצוגה, ממשק tabs, פילטרים לקלט, שדות קלט עם השלמה אוטומטית, שילוב layout managers מורכבים,

בניית custom widgets, עבודה עם בסיסי נתונים: תאוריה, בסיס הנתונים המשולב sqlite, מחלקות מיוחדות באנדרואיד לגישה לבסיס נתונים, עבודה עם cursors, location based systems: עבודה עם gps, איכון בהתבסס על רשת הסלולר, שיקולים בכתיבת אפליקציות lbs, מולטימדיה: שילוב גרפיקה, אנימציה, קול ווידאו באפליקציות אנדרואיד, צילום תמונות ווידאו עם המצלמה, עבודה עם סנסורים כלליים: עבודה ב-low level עם ממשק ה-touch, עבודה עם האקסלרומטר, התשתית הגנרית לעבודה עם סנסורים באנדרואיד, השלמות מערכתיות: כתיבת services פשוטים ומתקדמים, קשירה ל-services קיימים של המערכת, עבודה מול content providers נפוצים – הדגמה עם ספר הטלפונים, ניהול מנגנון ה-notifications באנדרואיד.

 

לימודי האנדרואיד הינם ככל הנראה המהנים ביותר במסלול עקב אופי הפיתוח הסלולרי. עם זאת חשוב להבין שהיקף הלימודים גדולץ אין שום קורס אחר שמתקרב להיקף החומר הנלמד באנדרואיד במסלול זה וכמות התרגול והזמן הנדרש מהתלמידים בבית בהתאם...

 

סדנת android 4

 

במסגרת הסדנא נלמדות השלמות לגרסת מערכת ההפעלה android 4.0 (ice cream sandwich) העדכנית. מעבר לכך נדונות בסדנא סוגיות בתכנון ממשק משתמש אטרקטיבי ביישומי מובייל, שיקולים שיווקים בגוגל מרקט וסיעור מוחות שיטתי כטכניקה לטיוב אפליקציות מובייל.

עיצוב ואפיון ממשק משתמש ידידותי חשובים במיוחד בפיתוח למובייל. אחד המסמכים הטובים בתחום הינו ה-HIG  של אפל  human user interface guidelines. המסמך  הכולל את סיכום המלצות אפל לעיצוב ממשק משתמש למכשירי מובייל ידון אף הוא במסגרת הסדנא.

 

פרוייקט Android                                            

 

הפרוייקט המסכם בתכנות למערכת ההפעלה android  מאפשר לתלמיד לבחור נושא הקרוב לליבו וליצור בקשר לכך אפליקצית מובייל מורכבת. לחליפין צוות ההדרכה יכול להציע לתלמיד תחום ראוי לפרוייקט. רוב עבודת הפיתוח המעשית מבוצעת על ידי התלמידים בבית והזמן המוקצה בלו"ז לכיתה מיועד לאפשר לתלמידים לקבל תשובות על שאלות שמתעוררות במסגרת הפיתוח ולקבל הנחיה לגבי אופן הגישה לפרוייקט.

בסיום הפיתוח יוכלו תלמידים המעונינים בכך להעלות את האפליקציה למכירה/הפצה חינמית בגוגל מרקט (לבעלי חשבון מפתח(.

 

סדנת עבודה מול לקוחות                                     

 

בוגרי המסלול יכולים, כאמור, לשמש כפרי לנסרים הן בפיתוח אפליקציות מובייל והן בפיתוח אתרי אינטרנט מסחריים מעבר לאפשרות לעבוד כשכירים בתעשיה.

הצלחה כפרי לנסר דורשת היכרות עם דינאמיקת העבודה עם לקוחות במשק הישראלי והבנה של אופן תמחור עבודה מסחרית ומו"מ.

בדיוק לצורך זה פותחה סדנת העבודה מול לקוחות -  במסגרת סדנא זו נלמדות מיומנויות משא ומתן, גישה למכרזים ועבודה מול לקוחות עסקיים במשק הישראלי.